Rady szkoleniowe

2017/2018

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

Nazwa szkolenia/warsztatu

Liczba godz. Proponowane treści Prowadzący
Podstawa programowa i program wychowania przedszkolnego 4 wielostronna  analiza  podstawy programowej  idei, zasad, organizacja pracy, monitoringu rozwoju dziecka na przykładzie wybranego programu, np. Dar zabawy, Zbieram, poszukuję, badam lub innych, ewaluacja programu wychowania przedszkolnego, zasady pisania programów autorskich zgodnych z podstawą programową

cele, zadania, efekty, warunki realizacji, monitoring

dr Barbara Bilewicz-Kuźnia

 

 

dr Teresa Oleszko

Innowacja pedagogiczna – jak ją stworzyć,  opracować i wdrożyć 4 od pomysłu do realizacji, zasady, dokumentacja, analiza przypadków, monitoring podstawy programowej, pozyskiwanie ekspertów i partnerów w realizacji innowacji dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Metoda projektów w edukacji przedszkolnej

 

4 istota metody projektów badawczych, rodzaje i specyfika projektów, przykłady zrealizowanych projektów, dokumentacja projektu,  zasady współpracy środowisk w realizacji projektu dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Fenomen Reggio Emilia 4 filozofia edukacyjna Reggio Emilia, atelier miejscem pracy twórczej w przedszkolu i szkole według modelu Reggio Emilia, analiza zdjęć, filmów i prac dzieci z przedszkoli Reggio Emilia dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Leśne przedszkola 4 idea leśnych przedszkoli, zasady działania, organizacja wyjść,  wdrożenie i monitorowanie skuteczności idei leśnych przedszkoli, rozwiązania praktyczne dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Zabawa heurystyczna w przedszkolu 4 twórcze, poznawcze i społeczne walory zabawy heurystycznej, metodyka zabawy, odkrywanie przez dzieci własnych możliwości twórczych w zabawie, tworzenie nowych przeznaczeń przedmiotów dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Przygotowanie  dzieci do nauki czytania i pisania i właściwa nauka w zabawie 4 lub 8 istota nauki czytania i pisania prze zabawę,  okres przygotowawczy: ćwiczenia analizatorów, motoryki dużej i malej, koordynacji sensoryczno-motorycznej, wzbogacanie słownika i wzmacnianie pozytywnej motywacji, właściwa nauka czytania i przygotowanie do pisania dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Potencjał edukacyjny współczesnych książek dla dzieci 4 współczesne  formy (odmiany) książki dla dziecka (picture book, książki wprowadzające pojęcia, partycypacyjne, z alfabetem, do nauki liczenia, typu wimmelbuch); poznawcze, kształcące i kulturowe wartości dobrej książki dla dziecka (propozycje ich odkrywania) dr Małgorzata Centner-Guz
Jak rozbudzać zainteresowanie literaturą i  książką dla dzieci – inicjacje czytelnicze 4 organizacji warunków zewnętrznych rozbudzania zainteresowań książką, formy aktywnego odbioru utworów literackich dr Małgorzata Centner-Guz
Podstawy pedagogiki Marii Montessori 4 podstawy teoretyczne i aplikacje praktyczne, organizacja warunków pracy, nauczyciel, przestrzeń dr Małgorzata Centner-Guz
Nauka pisania i czytania w metodzie Montessori 4 założenia teoretyczne i metodyczne Montessori, okres przygotowawczy i właściwa nauka pisania i czytania w praktyce dr Małgorzata Centner-Guz
Narracje w metodzie Montessori 4 sposoby inspirowania dłuższych wypowiedzi w metodzie Montessori,  znaczenie materiału dydaktycznego w konstruowaniu wypowiedzi narracyjnych dzieci dr Małgorzata Centner-Guz
Edukacja freblowska 4 główne założenia pedagogiki Froebla we współczesnej edukacji,  zasady pracy według autorskiej koncepcji Bilewicz-Kuźni pt.  Dar zabawy;  wykorzystanie materiałów dydaktycznych Froebla w pracy z dziećmi; doskonalenie zmysłów, wierszyki, zabawy w kole, zabawy paluszkowe, poznawanie cech przedmiotów i ich właściwości dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Warsztaty z darami 12 warsztaty praktyczne z poszczególnymi  darami, doskonalenie zmysłów, wierszyki, kolory, zabawy w kole, zabawy paluszkowe, poznawanie ogólnych cech przedmiotów i ich właściwości, orientacja w przestrzeni

budowanie pojęć matematycznych: liczby w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, arytmetycznym: dodawanie i odejmowanie, pojęcia i właściwości geometryczne, ekspresja emocji

dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Świat figur geometrycznych – warsztaty 4 zabawy dydaktyczne budujące podstawowe pojęcia geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, kula i ponadpodstawowe: kula, sześcian, walec,   prostopadłościan; symetryczne wzory, ornamenty, przekształcenia, metoda kafelek dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Edukacja matematyczna z klockami i zabawkami – narracje i opowieści matematyczne 4 etapy dziecięcego budowania, ocena rozwoju umiejętności konstruowania, tworzenie narracji i bajek z bohaterami (maskotkami, sylwetami, mini-figurkami); budowanie scenografii,  metoda „burzy matematycznych pytań” dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Edukacja matematyczna z materiałami dydaktycznymi Froebla 4 edukacja matematyczna metodą konstruktywistyczną wg autorskiego programu edukacji matematycznej Matematyczny dar Barbary Bilewicz-Kuźni; budowanie pojęć matematycznych w działaniu: liczba w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, arytmetycznym, umownym,  pojęcia i właściwości geometryczne, prawa i twierdzenia, np. Twierdzenie Pitagorasa; dodawanie i odejmowanie, część i całość, pole powierzchni, proporcje, dzielenie, ułamki, ornamenty dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Czarne na czarnym 4 wykorzystanie kontrastu do tworzenia obrazu, zwrócenie uwagi na potencjał monochromatyzmu w pracach przedszkolnych, rozwój motoryki małej poprzez rwanie, zginanie papieru, szelesty, szumy i pukanie – jak można wykorzystać dźwięki podczas pracy z papierem do wyciszenia grupy mgr Izabela Trancygier
Świąteczne inspiracje – technika quillingu 4 wykorzystanie pasków do wykonania ozdób świątecznych, wprowadzenie w pracach przestrzenności, efektu 3D mgr Izabela Trancygier
„Postaci z baśni, bajek i inne  – szycie z filcu pomocy dydaktycznych

 

„Celebrujmy święta”

4

 

4

baśń czytana i baśń pokazywana, znaczenie rekwizytu w kreowaniu wyobraźni dziecięcej, sposoby wykonywania postaci uproszczonych, wykorzystując cechy charakterystyczne dla nich,  wszechstronne wykorzystanie własnych pomocy do pracy z dziećmi

zapoznanie dzieci ze zwyczajami świątecznymi,

sposoby na radosne czekanie na święta

mgr Izabela Trancygier

 

 

mgr Izabela Trancygier

 

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

Nazwa szkolenia/warsztatu Liczba godz. Proponowane treści Prowadzący
Podstawa programowa i program edukacji wczesnoszkolnej 4 wielostronna  analiza  podstawy programowej  idei, zasad, organizacja pracy, monitoringu rozwoju dziecka zgodnie z nową podstawą programową  na przykładzie wybranego programu, ewaluacja programu,  zasady pisania programów autorskich zgodnych z podstawą programową dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Metoda projektów w edukacji wczesnoszkolnej 4 istota metody projektów badawczych, rodzaje i specyfika projektów w edukacji wczesnoszkolnej, przykłady realizowanych projektów, dokumentacja projektu, zasady współpracy środowisk w realizacji projektu dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Jak rozbudzać zainteresowanie literaturą i książką 4 organizacji warunków zewnętrznych rozbudzania zainteresowań książką, formy aktywnego odbioru utworów literackich dr Małgorzata Centner-Guz
Pedagogika i dary Fryderyka Froebla  w edukacji wczesnoszkolnej 5 miejsce i możliwości pedagogiki Froebla we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej, warsztaty praktyczne z poszczególnymi  darami,  doskonalenie zmysłów, wierszyki, kolory, zabawy w kole, zabawy paluszkowe, poznawanie ogólnych cech przedmiotów i ich właściwości, orientacja w przestrzeni, budowanie pojęć matematycznych: liczby w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, arytmetycznym: dodawanie i odejmowanie, pojęcia i właściwości geometryczne, ekspresja emocji dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Geometria w klasach I-III: figury geometryczne, miary, przekształcenia – warsztaty 4 zabawy dydaktyczne budujące podstawowe pojęcia geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, kula i figury ponadpodstawowe: kula, sześcian, walec,   prostopadłościan; matematyka i jej język (kształty, formy, porównywanie, własności brył, pojęcia geometryczne: ściana, krawędź, wierzchołek, przekątna, siatka geometryczna, objętość, pole powierzchni, symetria, itp.); mierzenie, symetrie, rytmy, przekształcenia, metoda kafelek dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Czarne na czarnym 4
co kryje w sobie papier- przedstawienie właściwości papieru barwionego; jak stworzyć głębię poprzez kontrast w obrazie, złudzenia optyczne uzyskiwane dzięki monochromatyzmowi, zapoznanie  z abstrakcją
mgr Izabela Trancygier
Świąteczne inspiracje-technika quillingu 4 poznanie możliwości tworzenia z pasków, techniki złożeń, kwiaty z grzebienia, wykonanie kartki świątecznej płaskiej , wykonanie ozdoby przestrzennej, anioł, gwiazda, kurczak, zając mgr Izabela Trancygier
„Postaci z baśni, bajek i inne  – szycie z filcu pomocy dydaktycznych

 

 

 

4 jak ciekawie opowiedzieć o polskim mieście, wyróżnienie charakterystycznych elementów dla, np. Lublina i przeniesienie ich na filc;  stworzenie mapy miasta i rekwizytów,możliwości wykorzystania w procesie edukacji i motywacji mgr Izabela Trancygier

 SZKOLENIA I WARSZTATY DLA INSTYTUCJI EDUKACYJNYCH I FIRM

Nazwa warsztatu szkoleniowego Liczba godz. Proponowane treści Prowadzący
Tutoring w edukacji 4 metoda tutoringu – specyfika i jej sens, nauczanie w relacji osobistej Mistrz i uczeń,  organizacja pracy tutora z uczniem, zasady pisania eseju tutorskiego dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Techniki pamięciowe i skutecznej organizacji pracy (dla uczniów, nauczycieli, pracowników organizacji i firm) 4  organizacja własnego procesu uczenia się, planowanie pracy, techniki pamięciowe (haka, łańcuszka, mapy myśli, słowa-klucza);  techniki motywacyjne dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Trening twórczości 4 stymulatory i inhibitory twórczości, ćwiczenia integracyjne, przezwyciężanie przeszkód, ćwiczenia podstawowych operacji myślenia twórczego: abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, metaforyzowanie, transformowanie, myślenie indukcyjne i dedukcyjne dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Stres i wypalenie w zawodzie – jak je przezwyciężyć i dobrze funkcjonować zawodowo 4 mobilizacja, adrenalina czy stres – kiedy i czym się objawia?, test wypalenia zawodowego, zarządzanie sobą w czasie,  skutki przewlekłego stresu, techniki redukcji stresu dr Barbara Bilewicz-Kuźnia
Techniki relaksacyjne i medytacyjne w edukacji 4 techniki relaksacyjne, oddechowe, medytacyjne; trening uważności, trening autogenny dr Barbara Bilewicz-Kuźnia